środa, 14 września 2016

Danuta o sobie





Urodziłam się w 1963 roku w Krakowie; ukończyłam Liceum Plastyczne w Kielcach, jestem wychowanicą miechowskiego artysty-malarza Romana Breitenwalda (1911-1985 pedagog, uczeń Teodora Axentowicza, Stanisława Kamockiego i Józefa Mehoffera). Poza malarstwem współczesnym, pasjonuję się sztuką sakralną. Wzorami dla mnie są wybitni malarze Średniowiecza i Renesansu a także twórcy ikon z Andriejem Rublowem na czele. Od lat zgłębiam tajemnicę chiaroscuro analizując technikę i dzieła m.in Antonio Pollaiuolo, Donato Bramante, Sandro Botticelli, Rembrandta van Rijn, Michelangelo Merisi da Caravaggio, El Greco, Andrei Mantegna.
Nie tworzę kopii, każde dzieło cechuje indywidualny dotyk mojego pędzla, co widać na wszystkich obrazach malowanych na płótnach ale nie tylko. Oczarowana sztuką Dawnych Mistrzów, dziesiątki prac stworzyłam na 100-150-letnich deskach, uratowanych z opuszczonych, starych domów, obór i stodół; były elementami podłóg, stropów, progów nieistniejących już chałup i zabudowań gospodarczych wiosek łemkowskich, kaszubskich i małopolskich.

Wystawy indywidualne

2014 Wystawa honorowa Ikony – moja modlitwa, Lubsacro 2014 w Lublinie
2015 Wernisaż indywidualny portretu mecenas Ewy Setkowicz z udziałem m. in. Leszka Długosza
pod patronatem Towarzystwa i reprezentantów Rotary International
2016 Wystawa w Muzeum Ikon w Warszawie z udziałem przedstawicieli Sejmu i Senatu RP
2016 Wystawa w Instytucie Polskim przy Ambasadzie RP w Mińsku, odwołana przez białoruskie KGB z powodu "treści religijnych"
2018 Wystawy zaplanowane w Paryżu i Barcelonie odwołane z powodu niepokojów na tle religijnym i migracyjnym.