Alfons Maria Mucha, czeski malarz i grafik. Urodzony
24 lipca 1860 w miejscowości Ivančice niedaleko Brna, zmarł 14
lipca 1939 na Morawach. Mucha jest najbardziej znanym
przedstawicielem Art Nouveau i fin de siecle'u. W jego twórczości
łączą się tradycje bizantyjskie i współczesne elementy. Jego
znakiem rozpoznawczym są grafiki kobiet w stylu belle epoque -
wyidealizowana postać pięknej kobiety otoczonej naręczem kwiatów
i liści, symbolami i arabeskami. Ojciec Muchy był urzędnikiem
sądowym. W 1871 r. Mucha rozpoczął naukę w gimnazjum, ale przed
jej ukończeniem musiał wrócić do rodzinnej miejscowości i objąć
stanowisko pisarza sądowego. Przygotowywał amatorskie
przedstawienia teatralne, malował dekoracje i plakaty, projektował
zaproszenia. Z tego okresu pochodzi jego pierwsza znana praca -
pastela przedstawiająca Jana z Arku na stosie.
W roku 1879, starał się wstąpić na Akademię Praską,
gdzie nie został przyjęty. Spędził dwa lata w Mnichu, gdzie
zajmował się malowaniem fresków dla mecenasa. Rozpoczął pracę w
pracowni Burghardt-Kautsky-Brioschi w Wiedniu, tworząc dekoracje
teatralne. Gdy stracił posadę w Wiedniu, osiadł na krótko w
Mikulowie, gdzie restaurował stare obrazy na zlecenie hrabiego
Khuen-Belassiho, malował portrety i pejzaże. W latach 1885-1886
studiował na Akademii w Monachium. Potem wyjechał do Paryża i
wstąpił na Akademię Julien. Ostatecznie zamieszkał w Paryżu.
Był to okres rozkwitu impresjonizmu, początków symbolizmu i
dekadentyzmu. Mucha przez pewien czas dzielił pracownię z Gauginem,
póki ten nie wyjechał na Karaiby. W tym okresie Alfons Mucha zaczął
już precyzować swoje poglądy na temat własnej sztuki i jej wizji.
Zamówienie na plakat teatralny do sztuki Gismonda
Victoriena Sardou, w wielkim pośpiechu złożone przez aktorkę Sarę
Bernhardt na 1 stycznia 1895 roku, przyniosło nieznanemu dotychczas
artyście sukces i sławę jednego z największych twórców secesji.
Mucha miał wówczas 35 lat. Mucha tworzył odtąd projekty
graficzne na zamówienie - plakaty reklamowe, kalendarze, karty dań,
okładki i tytuły czasopism. W 1898 w nowej pracowni ilustrował
poczytne i eleganckie czasopisma zaczął publikować serie swoich
grafik, przeznaczonych na pocztówki oraz panneaux décoratifs -
serie obrazów drukowane na jedwabiu, które składały się z kilku
grafik oscylujących wokół jednego tematu przewodniego (np. pory
roku, kwiaty itp.) i przeznaczone były głównie dla kolekcjonerów.
Dekorował pawilon Bośni i Hercegowiny na Wystawę Światową w
Paryżu. Wraz z Jamesem Whistlerem założył małą szkołę
malarstwa Carmen, gdzie obaj uczyli. Od roku 1901 był
odpowiedzialny za dekoracje, kostiumy i plakaty dla Bernhardt w
Theatre de la Renaissance. W roku 1902 opublikował zbiór wzorów
swoich ornamentów wraz z propozycjami ich zastosowania w praktyce.
Ożenił się w 1906 r. z Marią Chytilovou. W 1909 został wybrany
do namalowania serii fresków Obecní dum w Pradze, po czym zaczął
planować stworzenie dzieł, które mogłyby upamiętniać
najważniejsze wydarzenia z historii jego narodu.
Po 1910 roku
tworzył cykl Epopeja słowiańska, prezentując panoramiczną
historię Słowian. Przedsięwzięcie finansowane było przez
milionera z Chicago, Mucha zakładał, że wykonanie projektu zajmie
mu 5-6 lat, praca się jednak przeciągnęła do osiemnastu lat,
podróżował w tym celu do Rosji, Polski, Serbii i Bułgarii. 1
września 1928 roku podarował swoje dzieła miastu Praga. Cykl
obejmował dwadzieścia płócien o rozmiarze 24 na 30 stóp,
ilustrował wydarzenia od prehistorii aż do XIX wieku. Czeska
krytyka oceniła jednak cykl jako reakcyjny akademizm, a jego temat
jako nacjonalistyczną interpretację faktów, choć w Stanach
Zjednoczonych prace podziwiane były entuzjastycznie. Płótna są
wystawione w miejscowości Moravský Krumlov. Wrócił do ojczyzny w
1913 roku. Gdy rozpoczęła się pierwsza wojna światowa artysta
nie przerwał pracy. Zajął się wówczas projektowaniem biżuterii
oraz rzeźb. Jego sława dotarła również do USA, gdzie tworzył
ilustracje dla amerykańskich czasopism. Założył tam Amerykańską
Społeczność Słowiańską.
Resztę swego życia Mucha spędził tworząc dzieła, którym krytyka zarzucała anachronizm. W 1931 r. namalował witraż dla nowej kaplicy arcybiskupiej w katedrze św. Wita w Pradze. W 1938 rozpoczął pracę nad tryptykiem Wiek rozumu, Wiek mądrości i Wiek miłości, którego nie udało mu się skończyć. Zmarł załamany w kilka tygodni po wkroczeniu wojsk hitlerowskich do Pragi, po przesłuchaniu przez gestapo. Miał 79 lat. Został pochowany na Slavinie na Wyszehradzie w Pradze. Zaprojektował czechosłowackie godło państwowe oraz pierwsze znaczki i banknoty. Sensację wywołało w Czechach niedawne odkrycie całego zbioru nieznanych dotąd dzieł Alfonsa Muchy, poświęconych tematyce wolnomularskiej. Dzieła te przez 60 lat przechowywała w ukryciu pewna czeska rodzina, aby uchronić je najpierw przed NSDAP, a następnie przed władzami komunistycznymi. Uratowany w ten sposób zbiór obejmuje obrazy, malowidła i szkice regaliów masońskich oraz symboli przeznaczonych dla czeskich i słowackich lóż. Znalazła się tam także cenna kolekcja zdjęć wykonanych Muchy z lat dwudziestych ubiegłego wieku.
Resztę swego życia Mucha spędził tworząc dzieła, którym krytyka zarzucała anachronizm. W 1931 r. namalował witraż dla nowej kaplicy arcybiskupiej w katedrze św. Wita w Pradze. W 1938 rozpoczął pracę nad tryptykiem Wiek rozumu, Wiek mądrości i Wiek miłości, którego nie udało mu się skończyć. Zmarł załamany w kilka tygodni po wkroczeniu wojsk hitlerowskich do Pragi, po przesłuchaniu przez gestapo. Miał 79 lat. Został pochowany na Slavinie na Wyszehradzie w Pradze. Zaprojektował czechosłowackie godło państwowe oraz pierwsze znaczki i banknoty. Sensację wywołało w Czechach niedawne odkrycie całego zbioru nieznanych dotąd dzieł Alfonsa Muchy, poświęconych tematyce wolnomularskiej. Dzieła te przez 60 lat przechowywała w ukryciu pewna czeska rodzina, aby uchronić je najpierw przed NSDAP, a następnie przed władzami komunistycznymi. Uratowany w ten sposób zbiór obejmuje obrazy, malowidła i szkice regaliów masońskich oraz symboli przeznaczonych dla czeskich i słowackich lóż. Znalazła się tam także cenna kolekcja zdjęć wykonanych Muchy z lat dwudziestych ubiegłego wieku.
POLECAM : http://www.mucha.cz/index.phtml?S=expo&Lang=FR
http://www.artcyclopedia.com/artists/detail/Detail_mucha_alphonse.html?noframe
http://www.artcyclopedia.com/artists/detail/Detail_mucha_alphonse.html?noframe
POCZĄTKI
ARTYSTYCZNEGO PLAKATU FRANCUSKIEGO
Plakat
jest produktem wielkiego miasta. To w Paryżu i Londynie pojawił się
najwcześniej.
Do
połowy XIX wieku nie istniały afisze reklamujące dobra
konsumpcyjne: żywność, alkohole czy wyroby przemysłowe. Przyjmuje
się, ze narodziny plakatu artystycznego miały miejsce po roku 1860.
Z pewnością było to możliwe dzięki wynalazkowi techniki
litografii, aktora Aloes Senefelder opracował w 1798 roku. Afisze
sprzed epoki litografii były monochromatycznymi drzeworytami lub
miedziorytami. Litografia natomiast pozwoliła na wprowadzenie koloru
i związanie ilustracji z tekstem. Umożliwiła także uzyskiwanie
dużej liczby odbitek. Rozwoje Przemyślu i pojawienie się w drugiej
Polowie XIX wieku społeczeństwa industrialnego spowodowało
zapotrzebowanie na drukowane w dużych nakładach plakaty, które
informowały nie tylko o wydarzeniach kulturalnych, ale również o
najrozmaitszych towarach i usługach. Zachowane afisze i plakaty SA
wiec najlepszym źródłem żywej wiedzy o gustach i cechach tego
społeczeństwa.
Rozpowszechnienie
się plakatu jako nośnika informacji wiązało się tez z faktem, ze
Paryż przezywali w tych latach rewolucje urbanistyczna. Wytyczano
wielkie "avenues", a place budowy otoczone były
kilometrami drewnianych płotów. To na nich zawisły plakaty.
Musiały miech mocne formy i kolory, aby były dobrze widoczne z
daleka. Dostępność tych ogrodzę pozwalała tez na ciągle
powiększanie formatu.
W
jerzyku francuskim istnieją dwa równolegle terminy odnoszące się
do okresu, który zamykają daty 1890-1905: la Bellem epoque i Art
Nouveau. Pierwszy termin kojarzony był ze sztuką bezpośrednio
związaną ze społeczeństwem burżuazyjnym. Pełne fantazji
przedstawienia odzwierciedlały przywiązanie tej klasy do luksusu i
przyjemności szycia codziennego, – co wyrażało się nadawaniem
im estetyzującej, artystycznej oprawy – a jednocześnie
podkreślały wolność jednostki i jej prawo do wyboru. Zaspokojenie
owych estetycznych upodobań w przypadku plakatów sprowadzało się
do częstego wykorzystywania wizerunku pełnych słodyczy kobiet.
Artyści tego nurtu to Jule Cheret, Leonetto Cappiello i Theophile
Alexandre Steinlen.
Drugie
określenie zaczerpnięte zostało z nazwy paryskiej galerii Art
Nouveau – la Maison Bing. Przedstawiciele tego nurtu szukali
inspiracji w naturze, stosując liczne motywy floralne, przetwarzane
i poddawane stylizacji zmierzającej w strojne form abstrakcyjnych.
Ich paleta kolorowa Bryla bogata i wyrafinowana, co podnosiło
artystyczna wartość dziel. Za twórców należących do tego kręgu
uważa się przede wszystkim Eugene'a Grasseta, Alfonsa Muchę i
Claude-Louisa Berthona.
[…]
Czwartym
z największych Bryl Alfons Mucha (1860-1939), który z Końcem 1894
roku zaprojektowali dla Sary Bernhard plakat do sztuki Victora Sardou
– Gismonda. Dzieło to stało się wydarzeniem sezonu, wzbudzając
sensacje w Paryżu.
Popularność
plakatu w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XIX wieku
zyskała wręcz miano "afiszomanii". Plakaty, jako
"twórczość ulicy", podnosiły zainteresowanie sztuka
wśród szerokich mas widzowi. Krytycy pisali o nich felietony w
gazetach, oceniając je często według tych samych kryteriów, co
grafikę warsztatowa. W latach [18]dziewięćdziesiątych plakaty
zawisły nie tylko na ulicach, ale zaczęły także pojawiać się w
domach. Stały się obiektem kolekcjonerskich starano i zabiegowa.
Zaczęto urządzać liczne wystawy plakatowa. W Paryżu pokazywały
je galerie Sago, Arnold, Pierrefort i La Plume. Podobne pokazy
organizowane były także na ziemiach polskich; pierwszy Mijal
miejsce we Lwowie w 1897 roku, następny odbyli się rok później w
Krakowie.
[…]
Katalog
niniejszej [krakowskiej] wystawy prezentuje trzydzieści cztery prace
Alfonsa Muchy, począwszy od najsławniejszego plakatu Gismonda.
Towarzysza mu inne, wykonane na zamrowienie Sary Bernhard, wszystkie
w kształcie mocno wydłużonego w pionie prostokąta, czyli w
formacie przejętym przez postimpresjonistów ze sztuki japońskiej.
Liczna grupa to plakaty handlowe, reklamujące alkohole, czekoladce,
linie kolejowe czy rowery. SA trzy plakaty czeskie, poza tym -
okładki czasopism, dwie kompozycje do serii wydawniczej „L’Estampe
Modernie”:, Salome i Salammbo oraz trzy panneau – dekoracyjne –
specjalność artysty – z serii "Kwiaty": Lilia, Róża i
Goździk (bez litografii Irys). Ilustracjom towarzysza obszerne
glosy. Dwadzieścia siedem prezentowanych litografii sprowadzono z
Muzeum Etnografii i Rzemiosła Artystycznego we Lwowie, pozostałe
siedem prac stanowi własność Muzeum Narodowego w Krakowie.
Krakowskie eksponaty pochodzą z dwóch źródeł: pierwsza grupa to
plakaty z nieistniejącego Muzeum Technicznoprzemysłowego w
Krakowie, druga – fragment wspaniałego daru Feliksa "Mangghi"
Jasieńskiego.
Kolekcja
plakatowa i grafik Alfonsa Muchy w Muzeum Etnografii i Rzemiosła
Artystycznego we Lwowie została zgromadzona przeszło 100 lat temu.
W 1897 roku na wystawie plakatu zorganizowanej przez tamtejsze
Miejskie Muzeum Przemysłowe znalazły się miedzy innymi afisze
Alfonsa Muchy. W 1900 roku we Lwowie odbyła się wystawa plakatowa w
Towarzystwie Sztuk Pięknych. Także na niej pokazano prace artysty.
Od tego czasu rozpoczęło się kolekcjonowanie plakatowa Muchy w
Dziale Grafiki Miejskiego Muzeum Przemysłowego – obecnie Muzeum
Etnografii i Rzemiosła Artystycznego. Czescy lwowskiej kolekcji
plakatowa Alfonsa Muchy została sprowadzona do Polski przez Muzeum
Zamoyskich w Kozłowce, które umożliwiło zaprezentowanie prac
Muchy w innych miastach naszego kraju. Dziewki uprzejmości Dyrekcji
tego Muzeum moszna je także oglądać w Muzeum Narodowym w Krakowie.
*
* *
Znakiem
rozpoznawczym Alfonsa Muchy, jednego z najbardziej znanych
przedstawicieli Art Nouveau, SA podobizny kobiet w stylu Bellem
epoque – wyidealizowanych postaci rysowanych płynna, wyrafinowana,
idealizowana i dekoracyjna linia, o długich, wijących się w
splotach włosach, otoczonych narzeczem kwiatowa i liści, symbolami
i arabeskami. Po przerwaniu nauki śpiewu w 1877 roku i nieudanych
prośbach podjęcia studiów w praskiej Akademii artysta wybrali się
do Wiednia i zajął malowaniem kulis teatralnych. Od 1883 roku
pracowali dla hrabiego Khuen-Belassiego, który umożliwił mu
rozpoczęcie studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. W roku
1888 Bryl już w Paryżu, gdzie studiowali. W 1891 roku poznali
Paula, Gauguina, który wprowadzili go w artystyczny świat, gdzie
ciągle jeszcze święcił triumfy impresjonizm, ale jednocześnie
rozpoczynali się barwny okres symbolizmu i dekadentyzmu.
Pierwszy
plakat Mucha zaprojektowali w 1894 roku dla aktorki Sary Bernhard do
przedstawienia Gismonda. Zamrowienie, złożone przez aktorkę w
wielkim pospiechu w Święta Bożego Narodzenia, miało Bryc gotowe
na dzien. 1 stycznia 1895 roku. W przeciwieństwie do plakatowa
Jules'a Chereta, który stosowali mocne, skontrastowane kolory, praca
Muchy utrzymana Bryla w pastelowych złamanych barwach. Artysta
uzyskali elektryzujący efekt wydłużonej postaci "zamarzniętej"
w hieratycznej pozie. Idea kompozycji Bryla zapożyczona z plakatu
Eugene'a Grasseta do sztuki Jeanne d'Arc. Woskol rozwieszonych na
ulicach plakatowa gromadziły się grupki zaciekawionych ludzi. W
czerwcu 1895 roku Bernhard zamówiła dalsze cztery tysiące kopii
plakatu, lecz Lemercier doręczył niespełna trzy i Pol tysiąca.
Odbyli się proces, z powództwa Sary Bernhard, o odszkodowanie. Po
tym incydencie skończyła się współpraca aktorki z wydawnictwem
Lemerciera, które zostało zastąpione przez oficynce E Champenois.
Projekt
plakatu okazale się wielkim sukcesem i przyniósł artyście
natychmiastowa sławę 1). Sarah Bernhard podpisała z Mucha kontrakt
na sześc. lat. Artysta, oprócz plakatowa, projektowali dla niej
niektóre kostiumy, dekoracje wnętrz. Poza działalnością dla
teatru projektowali biżuterie, stroje i witraże. Zajmowali się
również rzeźba.
Sarah
Bernhard (1844-1923) Bryla jedna z pierwszych wielkich gwiazd teatru
i filmu. Nazywano ja "Boska Sarah" (La Divie Sarah). Przez
ponad Pol wieku Grala na scenach Europy i Ameryki. Bryla wielka
osobowością i prowadziła ekscentryczny tryb szycia otoczona
menażeria egzotycznych zwierząt. Naprawdę nazywała się
Henriette-Rosine Bernard. Urodziła się w Paryżu, jej matka Bryla
pochodzenia duńsko-żydowskiego, ojca nie znagla. Wychowywała się
w klasztorze i w młodości zamierzała w nim pozostać, zdecydowała
się jednak na naukę w paryskim konserwatorium. W 1866 roku zaczęła
występować w teatrze Odeon. Jej atutem Bryla umiejętność
tchnięcia emocji w postaci melodramatycznych heroin, które
obdarzała szlachetnością ducha oraz głębia psychologiczna.
Sarę
Bernhard i Alfonsa Muchę łączyła przyjazna oraz wspólne
zainteresowania. Mieli upodobanie do makabry i zdarzę
nadnaturalnych. Urządzali w pracowni seanse z udziałem mediów.
Mucha lubili malować sceny śmierci. Sarah zamówiła specjalna
trumnie, w której sfotografowała się w pracowni Muchy, z
zamkniętymi oczami, otoczona kwiatami. Ta fotografia ustala się
popularna i przyczyniła się do legendy głoszącej, ze aktorka
sypia w trumnie. Pogłoski te były w części prawdziwe, ponieważ
trumna jeździła razem z Ania po całym sowiecie i Bryla wstawiana
do jej apartamentowi hotelowych w Europie i Ameryce, gdziekolwiek
odbywały się występy. Sarah Bernhard sama pisała sztuki, malowała
i rzeźbiła. Zajmowała się również działalnością
charytatywna. W czasie wojny francusko-pruskiej, w 1870 roku,
założyła szpital w nieczynnym teatrze Odeon.
Sztuka
Gismonda została napisana przez dramatopisarza Victoriena Sardou i
wystawiona w Theatre de la Renaissance. Sardou Bryl twórca 70 sztuk
teatralnych (tragedii i komedii), miedzy innymi słynnych dramatowi
pisanych specjalnie dla Sary Bernhard: Theodora (1884), Cléopâtre
(1890), Tosia (1887) i Fedora (1882). Plakat ukazuje aktorkę z
palmowa gałęzią w arece, w kostiumie Gismondy z ostatniego aktu
dramatu.
Magdalena
Czubińska
Przypis:
1.
Nathaniel Harris w książce Art Nouveau pisze o plakacie Muchy do
sztuki Gismonda:
"Plakat
Muchy zawdzięczał swoja sukces faktowi, ze Bryl nie tylko piękny i
uderzający, ale także niezwykły. Kwaski i długi (ponad dwa metry
wysokości); zawile dekoracyjny (w 'bizantyńskim' stylu, właściwym
tematowi sztuki); a przede wszystkim żarzący się przytłumionymi
odcieniami różowości, obrazu, zieloności i złocistości –
całkiem niepodobnymi do mocnych kolorowa normalnie używanych na
plakatach. Moszna łatwo zrozumieć, dlaczego 'boska Sarah' zgodziła
się z publicznością i krytykami: Mucha Bryl pierwszym artysta
plakatu, który zasugerowali jej specjalna 'jakość gwiazdy'; w
Gismondzie i dalszych afiszach, jej uszczupla sylwetka, pochlebnie
wydłużona, zyskiwała władczości z łukowatego obramowania nad
jej głową, nieco przypominającego nisze świętego albo aureole."
[Nathaniel
Harris, Art Nouveau. Exeter Books, New York 1987, p.56; – przekład
AMOK]
.